HTML

Linkek

Friss topikok

  • ciel: akkor ez a "költse gyógyszerre" tipikus esete? (2017.11.28. 11:12) Svájci kedvezmények
  • domar: @igyli: Köszönöm a teljeskörű tájékoztatást:) (2015.07.23. 12:12) Kisokos
  • igyli: @domar: írtam gyorsan egy kis összefoglaló posztot: igyli.blog.hu/2015/07/22/kisokos_312 (2015.07.22. 14:32) Német, mint második nyelv
  • rosal: őszintén nem is vártam más eredményt. Aki műfordítja a locsolóverset, annak minimum 5.5 a németje.... (2015.02.15. 18:02) Az első érdemjegy
  • csimar: Nem tudom ki a nagyobb HŐS!? Pici Igyli, hogy ilyen ügyesen megoldotta ezt a helyzetet vagy Ti, h... (2015.01.16. 12:55) Mélyponton

igyliék svájci kalandjai

2009.12.27. 14:52 igyli

Szülés Svájcban - A gyermekágyas osztályon

Címkék: szülés svájcban

(Előzmények: Szülés Svájcban, Terhesgondozás Svájcban)

Nagyjából minden nap egyforma: a reggeli közös, a kismamik körben ülnek a terülj-terülj asztalkánál a reggelizőszobában, ahol az aznapi helyi újság és néhány női magazin is van. Itt aztán tudják mennyit eszik a szoptatós anyuka, amit el lehet képzelni egy reggelizőasztalon, az ott volt: frissen a péksütemény, többféle felvágott, lekvárok ezrével, vaj többféle, tejes italok, joghurtok, kávé, tea... mit tudom én még micsodák, és az elmaradhatatlan sajttálak. Ezen csodálkoztam is, mert volt köztük az az igazi kékre erjesztett már-már magától közlekedni tudó sajt is. Kérdeztem is egy ottani svájcer anyukát, hogy nem kéne a camembertekkel és ezekkel a színes sajtokkal csínján bánni a gyerekek miatt? Ő azt mondta, hogy kerülte ezeket a terhesség alatt és most se esik neki a tálnak. Na, éppen ekkor betoppan a másik svájcer, egyből lehúzta a sajttálat takaró folpackot, mire a feltámadó sajtszag hatására majdnem kirobbant az ablak. Hát, ez a csaj nem törődik holmi írott szabályokkal, benyomta a kéket, zöldet, ami épp a keze ügyébe akadt. A reggeliről még annyit, hogy a helybeli anyuka mondta a nővérkének, hogy kórházi elbocsájtás után is szeretne idejárni reggelizni... én is, családostól :). Miközben a mamák reggeliznek, jön a takarító személyzet és ez alatt teszik rendbe a -mondanom se kell- fürdőszobás szobákat. Napközben jön egy nővérke, aki felírja másnap melyik menüt kérjük ebédre és vacsorára. Desszert, saláta mindig van, nagy, normál és kis adagot lehet választani. Ebéd és a vacsora nagyon szépen tálalva, tálcán érkezik. Volt amit le is fotóztam ötletként és a saláta dresszingjét azóta is próbálom kikeverni idehaza.

Az ápolás: végülis egy olyan műszak volt, ahol szerintem előítélettel voltak a keleti népek felé, de azok is tisztességgel foglalkoztak az emberrel, ha szükség volt rájuk. A többi csapatnál nem tapasztaltam ilyesmit. Ha gond volt, nyomni kellett a gombot és valóban ott termett valaki. Szülés után pihenés, majd jön egy nővér, aki egy halom brossúrát ad, elmondja mit hol-merre találok, szoptatási tanácsot ad és egy kártyát az ágyam melletti telefonhoz, ha szeretnék onnan telefonálni és egy tv távirányítót a szobámban lévő készülékhez (nem használtam :)).

A gyermekápolásban tapasztaltam még eltéréseket, pl. a szülés után ugyan volt egyből fürdetés, aznap este nem is firtattam a dolgot, aztán másnap csak lestem most mi lesz, harmadnap rákérdeztem, hogy mikor lehet fürdetni. Válasz: miért, nem fürdették meg szülés után? Majd elmondta, hogy csecsemőt egy héten egyszer fürdetünk. ...hmmm. Azután csak kibuliztam egy fürdetést, én komolyan már sárgának láttam a gyereket. És itt döbbenet: a köldökcsonk ellenére is beteszik állóvízbe a babát. Rá is kérdeztem, de igen, jól láttam (ott álltam a kiskád mellett) itt nem lacafacáznak ezzel, nem kerülgetik, gyógyuljon meg így és kész! Szintén a köldökcsonk ápolásánál otthon alkohol és egy spéci hintőpor az ápolás, itt azt mondták alkoholt csak akkor, ha már nem bírom a szagát, a hintőpor az egyforma. Odahaza azt tapasztaltam, hogyha váladékos a baba orra, akkor kifele szippantják mindenféle eszközzel, itt: vizzel töltött injekciós fecskendővel "belőnek", küldik a váladékot lefele (hát, ha magától ki nem jön, menjen be... azért nem dobtam ki az orrszívó-porszívónkat :))

Még egy lényeges különbség van: odahaza a TBC elleni védőoltást mindenk csecsemő még kórházból távozása előtt megkapja. Svájcban ez az oltás nem kötelező, külön kérés nélkül nem is adják be.

Minden este az éjszakás nővér jött, felírta a kis füzetébe, hogy mikor evett utoljára a baba, hogy éjjel, ha sokáig aludnánk felkeltene minket (mondanom sem kell, ébresztésre nem volt szükségünk...). Azt is felajánlotta minden este, hogyha fáradt vagyok, elviszi a gyerekem és csak etetni hozza vissza. Egyszer igényt is tartottam rá, mikor visszakaptam egy kis zsákocska volt a hasán. Akkor ismerkedtem meg a cseresznyemag-zsákkal, ezt rakta melegen a baba hasára, hogy segítse a hasfájását megszűntetni. Ez a termék otthon is van, kórházban szerintem nem használják.

Mindkét országról bátran állítom, hogy a szülésznők odaadóan dolgoznak. Egyik éjjel arra ébredtem a svájciban, hogy a szülésznő borogatja, masszírozza szobatársam begyulladt melleit. Megnéztem az órám, hajnali 2 óra volt.

Sajnos itt a látogatók bejöhetnek a szobába. Persze kifogtam egy 60 tagú családdal bíró szobatársat. Így nem lehet hamar felépülni, e szempontból jobb a pesti, a szülés utáni első pár nap nem szabad, hogy a látogatókról szóljon. Ezért többségében a szoptató szobában voltam, ahol a pelenkázó pulton kívül a felszereltséghez tartozott egy kanapé, egy fotel és egy lábtartó. Azt el is felejtettem írni, hogy majdnem minden ágyhoz szoptatópárna is tartozik (a majdnem mindegyik: pl. az enyémen nem volt, ezért elnézést is kértek, dehát gond egy szál se, vittem a sajátom :)) Ebben a szobában a dekoráció nagy részét azok az ajándékok tették széppé, amiket ez az osztály kapott egykori pácienseiktől, egy helyi fotóművész gyermekéről készült óriás fotó a falon, kollégája, a festőművész pedig festményeiről készült kiadványait tette az asztalra.  

Szombati nap szültem, hétfőre már nem fogyott a gyerekem, láztalan lett, cukorszintje helyreállt, nem volt szükségünk kórházi ellátásra szerintem. Szóltam a nővérkének, hogy készen állunk hazamenni. Kiment a szobából és pár perc múlva jött, vért vett és mondta, hogy beszélt az orvossal, másnap reggelre megbeszélt vele egy kontroll vizsgálatot, ha minden rendben mehetünk. Utolsó este az ápolónő megkeresett, éppen Herr Igyli is ott volt, mellénkült és megkérdezte van-e bármilyen kérdésünk. Elmondta mikor, hova kell vinni a babát oltásra, adott a helyi gyermekorvosokról ismertető füzetet, a gyerek oltási könyvét és a kórház ajándékát, egy kistakarót a babának, kukac- és lepke van rajta és a kórház logója. Kedves dolog, köszönjük :).

Kedden indulás előtt kaptam egy búcsú infúziót, utána hazamentünk. Papírra várás azért nem volt, mert itt a beteg kezébe semmilyen kórtörténeti lapot nem adnak. Ezért jár a plussz pont, emlékszem odahaza 3 órát vártunk a zárójelentésre. Szerdán kora reggel vissza kellett vinnünk a gyereket még egy vizsgálatra, és én is kaptam repetát az infúzióból. Ez szimpatikus nekem, mert hiszen egy negyedórás és egy órányi "dologért" nem tartják bent az embert, ellátásra ha nem szorul, visszajöhet másnap a kezelésre.

Kijelentkezéskor a kórház recepciósánál bemutattuk a biztosítási kártyánk, leadtuk a szobai telefon kártyáját, és felvettük az előző nap rendelt kedvezményes árú pelenkát, amely lehetőséggel a későbbiekben is lehet élni, faxon megrendeljük és másnap felvehetjük. Ilyenkor búcsúzóul a szülők levehetik azt a kis állatfigurás kártyát a bejárati ajtó melletti hírdetőtábláról, amit gyermekük születésekor írnak ki, rajta a gyermek keresztneve, születésének pontos ideje. Kislányunknak kiskutyás kártyája volt, ez is nagyon kedves dolog, nem? :)

Emlékszem mikor elsőszülöttünkkel mentünk haza a Népligetnél megálltunk egy piros lámpánál és akkor elgondolkoztam, hogy valójában miért is szültünk gyereket erre a világra? Most nem volt ilyen kérdésem, sietni kellett, Ifjabb Igylinek kezdődött a Chrabelgruppe :) ...

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://igyli.blog.hu/api/trackback/id/tr811611841

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Köszi, szuper lett a leírás! Most azt lenne jó folytatás, ha a harmadik gyereket mondjuk Párizsban hoznátok össze ;-)

Egyébként nekem laikusként az az ijesztő, hogy annyi itt a kérdés meg a tudnivaló:
kéksajtot nem, fürdetni hányszor és hogyan, köldökcsonk ápolás, orrporszívó, fecskendő, tbc oltás, mikor evett utoljára, meggymagos zsákocska stb stb... Kérlek mondd, hogy ezek a dolgok csak úgy jönnek maguktól, automatikusan :-)
@gumizebra: automatikusan :) ha-ha-ha, lehet ezekre a kérdésekre mondják azt, hogy az anyai ösztöneid megmondják. Lefordítom: senki sem tudja, csinálj amit akarsz :).

Ezen kérdésekből a tbc-s ügy a nehéz, ebből szerintem külön bejegyzés kezd készülődni Igylitől.
@igyliné: az anyai ösztöneim??? :-)
@gumizebra: hááát, gondoltam ha nekem nincs talán Neked van :)
@igyliné: végülis vannak mindenféle ösztöneim, azt se tudom mifélék... :)

Ha viszont nem automatikus, akkor hogy kell ezt képzelni? Időnként beszól valaki, hogy hé anyuka, maga még ezt se tudja?
:)
Nagyon köszi! Tökre örülök, h minden rendben van, és hogy "simán" mentek a dolgok ott a távolban is.

Az oltás engem is meglepett! Kiváncsian várom a jegyzetet a fejleményekről.

Kellemes ünnepeket és BUÉK itt is!
Ja egy kérdés: összességében jó ott szülni? Érdemes költözni??? :)
@Leni: Számomra az terhesgondozásos részből az a tanulság, hogy szervezettség ide-oda, azért sehol/soha nem árt, ha az ember észnél van és nem bízza az eseményeket a véletlenre és/vagy másokra..

Maga a szülés nekem (persze nem én voltam az alanya :) itt jobb élmény volt. Nem azért, mert otthon rossz volt, de itt sokkal-sokkal-sokkal nyugodtabb volt minden. Ez egy szülésnél nagy dolog, szerintem. Soha nem gondoltam volna, hogy közben a szülésznő azt mondja majd egyszer, hogy pihenjünk, aludjunk csak nyugodtan. És az is furcsa, hogy simán az ügyeletes szülésznő mennyire emberséges (vagy kedves) volt, és tényleg úgy éreztük (másképp minek maradt volna ott a saját szabadideje kárára, hogy kivárja a végét), hogy tényleg törődött velünk, és érdekelte a vége. Lehet, hogy ez csak annyi, hogy nem fáradtak bele ilyen-olyan egyéb okok miatt ebbe a szép hivatásba.

A gyermekágyas rész... hát itt is vannak előítéletek (ezt eddig is tudtuk), és hogy ezeket néha egyszerű, néha nehéz megváltoztatni. És hogy lehetnek a salátaöntetek hihetetlen jók még egy kórházban is! :)
@gumizebra: jól látod :). Adódik egy kérdés, elolvas az ember pár dolgot róla, meghallgat véleményt, majd általában annak az ellenvéleményét, eldönti mi legyen, a gyerek az ellenkezőjét cselekszi mint amit kéne, majd ha végre lesz közös megoldás, ami jó gyereknek-szülőnek akkor jön a család és közlik, hogy jól elcseszted az egészet. :) ...de tényleg jó dolog a gyereknevelés :) :) :)
Sziasztok!

Nagyon szuper a bolog!
Lenne par kerdesem, ha nem gond valaszolnod akkor nagyon szivesen vennem!
Mi is itt elunk a parommal Svajcban, es lassan eljon az ideje, a babavallalasnak. :-)
Viszont egy csomo dologgal nem vagyunk tisztaban.
Hol tudunk utanna jarni a dolgoknak?
Pl: Mennyi idot kell Svajcban dolgoznom, hogy kapjak itteni (gyest)? Ha egyalatalan itt van ilyen.
Most en szezon dolgozo vagyok igy megszakad a munkaviszonyom egy honapra tele es egyre tavasszal ez mennyire lehet gond?
Minden koltseget a biztosito fizet a szulessel kapcsolatban, az elozetes vizsgalatokat is? Egyenlore ennyi, amit szeretnek kerdezni. Elore is nagyon szepen koszonom a segitseget.
Szia!

A magyar tgyás-, gyed- és gyeshez hasonló itt nincs.
Ami a törvény alapján jár az szülés után 14 hét (98 nap) fizetett eltávozás, ami alatt 80%-át kapod a fizetésednek.
Illetve utána további két hét fizetés nélkül. Ennyi.

Ennek feltételei:
- legalább 9 hónapja biztosít az AHV
- legalább 5 hónapot dolgoztál szülés előtt
- legalább 23 hét terhesség után szülsz

Forrás:
www.euraxess.ch/maincontent/incoming-researchers/5-families/53-pregnancy-maternity.html

Szülés előtti vizsgálatok, azaz ha még nem vagy terhes,
szerintem ugyanúgy mennek mint bármilyen másik orvosi vizsgálat vagy konzultáció, azaz
a költségek 10%-át fizeted a választott önrész felett, alatta természetesen a teljes összeget.

Ha már állaptos vagy, akkor onnantól teljesen ingyenesek a vizsgálatok és a szülés is.
A szülés alatti esetleges komplikációk azonban már ismét rendes orvosi ellátásnak minősülnek, szóval ismét önrész.
Meg van határozva törvényben is, hogy az alap biztosítás milyen vizsgálatokat fizet, ez
ha minden igaz 7 orvosi ellenőrzés, két ultrahang és egyéb tesztek. Ezt nem tudom mennyire veszik komolyan,
nekünk pl. mindig volt ultrahang, mégsem kellett fizetnünk. Ha indokolt a több vizsgálat akkor állhatja a kassza, vagy az orvos valahogy elpasszolja, nem tudom.

Ami nagyon fontos, hogy a még meg nem született gyerekre is kell biztosítást kötni, ha jól emlékszem három hónappal a kiírt születése előtt.
Ellenkező esetben ha szüléskor ha gond van a babával, nem biztos hogy állja a biztosító a számlát.

Nagyjából ennyi, ha van még kérdésed írd meg, ha tudok, szívesen segítek.
Szia!
Nagyon szepen koszonom a valaszodat, es a segitseget!
Kozben tegnap, szabadnapot kaptam es bementunk a biztositomhoz is megkerdezni a dolgokat es csak megerositeni tudtak az altalad leirtakat.
Jobb elobb tudni, ilyen dolgokat, mint akkor amikor mar benne vagyunk, majd jon meg kozben olyan is amire nem is gondolnanak. Jo, hogy vannak itt szegitokesz magyarok is. :-)
Megegyszer koszonom szepen a gyors valaszodat.
Udv. Moni
Sziasztok,

Nagyon teszik a blog,mi is itt élünk Svájcban a párommal. Hamarosan szeretnénk babát.De hát rengeteg kérdésünk van. Én még nem dolgozom, és felmerült bennünk hogy talán jobb lenne hazamennem ott dolgozni, és onnan mennék gyesre, és utána a babával kijönnék. Vagy hogy itt találok munkát, de hát akkor csak 3 hónapot lehetek otthon, ami szerintem nagyon kevés a gyereknek. Illetve azt sem tudom, hogy megy ez itt, hogy 5 hónapot kell dolgoznom az rendben van. De otthon úgy van hogy a szülés időpontjában is fennálló munkaviszonyom legyen, ez itt is így van, vagy ha dolgoztam hónapot, de mondjuk 5 hónapos terhesen már nem bírom a munkát, és ezért nem tudom ellátni tehát a fennmaradó négy hónapban nem dolgozom, akkor is megkapom a 3 hónapot. Otthon sok kismama egész terhesség alatt kiíratja magát gyesre, de soknak szüksége is van rá, mert nem minden munka elvégezhető terhesen. Tehát ha ez Svájcban történik kiír e itt is az orvos. Itt hogy szokás, szülésig dolgoznak a nők? És utána a 3 hónap után mit csinálnak a gyerekkel? Zsong a fejem a sok jogszabály miatt. Tudtok esetleg segíteni? Előre is köszönöm.
Kristal
Szia!

Én a mi itteni és otthoni tapasztalataink alapján inkább itt szülnék, ha már itt (is) fizeted a biztosítást. Persze ebben Igyliné talán illetékesebb nálam :)

A gyerekek után járó támogatásokat (TGYÁS, GYED, GYES, családi pótlék, kinderzulage) hivatalosan csak az egyik országban lehet igénybe venni, azaz ha otthon kapsz ilyesmit, akkor itt nem igényelhetnél Kinderzulage-t, ami általában 200 frank. Persze ügyeskedni lehet, csak nem biztos hogy jó.

A legtöbb itt élő anyuka akit ismerünk vagy nem dolgozik, vagy csak részmunkaidőben. A bölcsi, ovi drágasága miatt, 2-3 gyereknél simán elviheti a fizetést amit megkeresne. A tagesmutter lehet még olcsóbb megoldás bölcsi helyett, talán...

Hogy szülés előtt lehet-e szabadságolni (mármint a rendes szabadságon túl), azt sajnos nem tudom. Nem lennék meglepődve ha itt nem működne a "kiírom az anyukát, hogy pihenhessen" rendszer. Ha van egészségügyi oka, akkor biztosan, de azért mert mondjuk veszélyes vegyi üzemben dolgozik, vagy nehéz fizikai munkát végez a leendő anyuka, ... nem tudom. Én nemmel tippelnék (esetleg biztosítástól is függhet). Ha valakinek ebben van tapasztalata, írja meg nyugodtan.

Egyik kolléganőm -titkárnő-, aki éppen a napokban szült, az utolsó pillanatig dolgozott, most 14 hét szabi, aztán majd meglátják, a mi kis rendes cégünk elég rugalmas ilyen ügyekben, de ez biztosan nincs mindenhol így.

A régi szomszédunk pedig a szülés előtti második hétig dolgozott ápolóként, teljes munkaidőben.

Egyik mostani szomszédunk négy hónap után visszament dolgozni, ő szerencsés helyzetben van, mert itt a faluban van a munkahelye, és a nagymama vigyáz otthon a gyerekekre, és rácsörög az anyukára, hogy ugorjon haza egy negyedórás szoptatásra :)

igyli
Szia,
Köszönöm a válaszod. Hát nem egy nőbarát ez a Svájc.
Ha valaki tudná, hogy hogy működik ez a terhesen kiír az orvos dolog, és megírná, megköszönném.
Szeretném megkérdezni, hogy a Kinderzulage az mi? Ez egy egyszeri összeg, vagy havonta jár? És aha havonta meddig?
Továbbá szeretném kérdezni, hogy ti hogy csináltátok Igyliné esetében. Gondolom a gyes alatt jött ki. Kapja itt kint is a magyar gyest? Mivel ebben otthon bent van a biztosítás is, akkor az itt is érvényes? Ezzel az EU kártyával? Mert ugye TB-t nem lehet két országban fizetni, csak egyben, namost ha neki van TB otthonról automatikusan a gyes gyed miatt, akkor itt nem fizetheti, de akkor jogosult e itt egészségügyi ellátásra? Vagy ha itt fizeti a biztosítást, akkor érvényes e otthonról a gyes gyed? Továbbá azért mert otthon biztosított szülhet e itt? Továbbá nem tudod - e esetleg, vagy bárki más, hogy ha otthon valaki gyed en van, és egy év után kéri hogy átmehessen gyesre, mert a hazai törvények értelmében a gyes mellett lehet e részmunkát végezni, akkor érvényes e úgy a dolog, hogy külföldön csinálom a részmunkát, de otthonról jön a gyes. Gondolom a törvény nem korlátozta be, hogy csak magyar részmunka mellett jár a gyes.
Hát ha tudja valaki a választ legyen szíves válaszolni. Köszi előre is.
Kinderzulage: havonta jar, 25 eves korig max.

Részletes info:
www.kinderzulage.ch
www.bsv.admin.ch/themen/zulagen/00059/index.html?lang=de

Mi itt fizetünk betegbiztosítást mindenkire, ami kötelező is, ha valaki itt él. Egyébként ha akarsz, szerintem simán fizethetsz otthon is TB-t, és akkor jogosult leszel a magyarországi ellátásra is. Az itteni biztosítók automatikusan küldenek biztosítási kártyát, ami egyben Európai Egészségügyi Biztosítási Kártya is.

Amíg kapsz/jogosult vagy GYES-re és társaira, addig van magyarországi TB-d is, de elvileg juttatásokat csak egyik országban kaphatsz.

Szülni bárki szülhet itt, de ha nincs itteni biztosításod akkor nyilván zsebből kell fizetni, ami elég borsos lehet, hacsak a magyar TB ki nem fizeti (de gondolom ez kb. az EU egészségügyi kártya hatásköre, tartós ittlét esetén biztos nem megy).

Másrészt, Magyarországról svájcba részmunkát végezni elég necces, aligha hiszik el, hogy Magyarországon élsz, de Svájcban dolgozol részmunkaidőben, ha viszont Svájcban élsz de az otthoni támogatásokat igényeled, gyorsan komplikálódik az eset, és nagyon gyorsan szürke vizekre evezel. Ezen azt értem, hogy jó eséllyel még a TB-nél sem fogják tudni megmondani, hogy milyen szabályok vonatkoznak rád :) Abból meg könnyen az sül ki, hogy te jársz rosszul.
Köszönöm a választ.
Hát azért a törvény nem tiltja hogy gyes alatt külföldön éljek. Gondolom gyesen lenni nem börtön, tehát mehetek ahová akarok. No de ez tényleg olyan kérdés amire a szakemberek sem fogják tudni a választ. Remélem azért majd ha odajutok, ki tudom bogozni:)
Persze, utazhatsz külföldre, bár a törvény szerint a három hónapot meghaladó külföldi tartózkodást be kell jelenteni (az más téma, hogy ezt valószínűleg senki sem tudja leellenőrizni):

www.euvonal.hu/index.php?op=kerdesvalasz_reszletes&kerdes_valasz_id=1321

A munkavállalás viszont már egész más eset, TGYÁS és GYED alatt nem lehet munkát vállalni:

szuloklapja.hu/baba/body/cikkek.php?VALASZTAS=teljes_cikk&CIKK_CIME=TGY%C1S%2C+GYED%2C+GYES+%E9s+ell%E1t%E1sok+kisokosa

eznoimunka.blogspot.com/2011/07/tgyas-gyed-gyes-gyet-es-munka.html

Akárhogyan is lesz, sok sikert a munkavállaláshoz, és persze a gyermekáldáshoz :)
süti beállítások módosítása