HTML

Linkek

Friss topikok

  • ciel: akkor ez a "költse gyógyszerre" tipikus esete? (2017.11.28. 11:12) Svájci kedvezmények
  • domar: @igyli: Köszönöm a teljeskörű tájékoztatást:) (2015.07.23. 12:12) Kisokos
  • igyli: @domar: írtam gyorsan egy kis összefoglaló posztot: igyli.blog.hu/2015/07/22/kisokos_312 (2015.07.22. 14:32) Német, mint második nyelv
  • rosal: őszintén nem is vártam más eredményt. Aki műfordítja a locsolóverset, annak minimum 5.5 a németje.... (2015.02.15. 18:02) Az első érdemjegy
  • csimar: Nem tudom ki a nagyobb HŐS!? Pici Igyli, hogy ilyen ügyesen megoldotta ezt a helyzetet vagy Ti, h... (2015.01.16. 12:55) Mélyponton

igyliék svájci kalandjai

2011.09.25. 15:50 igyliné

Német, mint második nyelv

Címkék: nyelvtanulás gyerekek ovi svájc

Ha úgy adódik, hogy a gyerekem egyszercsak elkezd németül beszélni, törjön ki a nyelvem ha onnantól nem azt mondom: "hipp-hopp megtanulta, a gyerekek gyorsan tanulnak idegen nyelvet".

Idáig -sokak tanácsára- kizárólag anyanyelvünkön beszéltünk a gyerekhez, elejtett német szavakat -számokon kívül- nem hallott tőlünk. Lassan egy hónapja jár svájci oviba és gyakorlatilag számon kérték rajtam, hogy miért nem beszél még németül. Legalábbis így érzem. 

Sajnálom szegénykét, igazán jót akartunk neki azzal, hogy anyanyelvi képességeit erősítettük. Magyar szókincse -anyai túlzás nélkül állítom- korához képest nagyon szép. Helyesen, tisztán, érthetően beszél úgy, hogy idegennyelvű közösségben él.

Szeptember elején az óvónő behívott, hogy problémája van a fiammal (cirka 3 hét ovi után). Az a gond, hogy a gyerek nem érti a társait, reakciója általában agresszív, társai nem szeretnek vele játszani, egyedül van. Hidegzuhanyként ért a hír, merthát minden nap szívesen megy oviba, itthon azt mondja jól érezte magát, egy-egy pofozkodásról beszámolt, dehát melyik fiú nem élt meg hasonlót. Még könnyezni is elkezdtem, úgy földbe döngölt ez a hír.

Ahhoz kérte beleegyezésünk az óvónő -egyébként segítő hozzáállással-, hogy logopédust hivasson hozzá, aki megállapítja majd, hogy szüksége van még hetente plusz egy nyelvórára. Állunk elébe! Még arról is beszámolt, hogy azt már látják, hogy inteligens gyerek és valóban csak a nyelvhiány az oka a problémáinak.

Szóval van a rizsa, hogy magától gyorsan megtanulnak majd a gyerekek. Lehet igaz, de amíg nem történik meg, addig számon kéri a pedagógus, furcsán néznek más anyukák, egyből szar anya lesz az emberből merthát eddig nem foglalkozott a gyerekkel. Az hogy anyanyelvén bő a szókincse, 4 évesen érti és mondja a számokat 100-ig, 10-ig elszámol angolul és franciául, 30-ig németül, a számítógépen maga indítja el meséit, néhány dolgot maga keres meg az interneten (pl.: lego.com), hogy a csokis muffint és gofrit egyedül is elkészíti, az senkit nem érdekel! 

Kedves külföldre készülő családok: gatyát felkötni az első pár óvodai-iskolai hónapra, reméljük nem skatulyázzák be addig a gyereket tudatlan mihasznának! 

A fény amúgy kigyulladt az alagút végén, nézünk vele egy BBC-s német nyelvleckét, nyelvoktató mesét, amiben a végén megmondják a frankót a gonosznak: "Du bist nicht klug!" ("nem vagy okos"). Egyik nap ugrándozva jött ki az oviból a fiam, fülig ért a szája. Kérdeztem tőle mi történt? Erre azt mondja, hogy a Jonasnak, aki egyébként buta és "mindig csap" megmondta, hogy "du bist nicht klug!" és felszabadultan hangosan nevetett, csillogtak a szemei az örömtől! :)

Az ezt követő időszakban valóban gyors nyelvi fejlődés történt: szinte csak az említett BBC-s nyelvtanuló mesét nézi, a kedvenc robotos meséjét is németül kéri "Wir bauen Helden". Úgy mond német kifejezéseket, hogy az itthoni magyar beszélgetés közben bevágja az elhangzott mondatot németül, rákérdez szavakra és kifejezésekra, ilyen idáig nem volt.

A hónap vége fele pénteken felmentem érdeklődni az óvónőhöz. Ezzel azt hiszem be is iktatok egy állandó programot, havi egyszer érdeklődni fogok.
Nagyon szépeket mondott a róla, szépen fejlődik a közösségi életében, egyre több mindent ért. Megmutatta munkáit, rajzait. Bevallom ennél nagyobb meglepetés nem is érhetett volna, mivel idehaza alig rajzol. Minden nap bepróbálkozom, a kislányom 2 évesen már telefickált ugyanannyi lapot, mint ő 4 éves koráig. Egyszerűen nem érdekli ez a műfaj. Na, de a lényeg, hogy az oviban megcsinálja azt ami a feladat. (...pedig még cselhez is folyamodtam: láttam mindig gyerekeket akik az aznapi rajzaikat vitték haza. Azt hittem a napi munkájuk az. Így mondtam neki, hogy ha 5 rajzot megcsinál 5 különböző napon, akkor kap egy robotot - ennél nagyobb dolog jelenleg nincs az életében. Persze másnap hozott is haza egy rajzot, "zöld rétet földkupacokkal". ) A lényeg, hogy rajzol és ami rajzokat más gyerekektől látok hazavinni, azok plussz remekművek.

És új széket is kapott az oviban. Mesélte ugyan itthon, hogy új széke van, de nem tudta elmondani, hogy miért. Hát fény derült erre is: olyan kicsi, hogy még az ovis kisszéken ülve sem ér le a lába a földre. Ezért lóbálja, vagy éppen maga alá gyűri. Óvónőnk erre feltúrta az ovi pincéjét és kitúrt egy miniszéket, amin stabilan tud ülni. Plusz pont az óvónőnek! Tetszik, hogy nem úgy adta ezt elő, hogy "a maga fia lóbálja a lábát, nem tud nyugton ülni", hanem keresett és talált megoldást! 

Te jó ég, mennyi minden múlik egy óvónőn. Nemhiába szoktam mondani: a gyereknevelés 3 évig tart, utána csak a szerencse segíti gyermekeinket.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://igyli.blog.hu/api/trackback/id/tr93225497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szia!

Most talátam rá a blogodra... nagyon tetszik :)
Pont Svájcról és az ovódai életről próbálok érdeklődni... A párom kapott egy lehetőséget svájcba, és ha az összejön pár hónap múlva költöznénk utána 3 és fél éves kislányommal. És hát olvasva a soraidat félelme beigazolodott. Hiába írja mindenki, hogy a gyerek pik pakk megtanúlja a nyelvet. Mert azért ez nekik is nehéz.
Még nem mélyültem bele az oldal tanúlmányozásába... de ti mikor mentetek ki és hol telepedtetek le...??? Persze ha szabad megkérdeznem.

Üdvözletem :)
Kedves Szandyso8!

Köszönjük hozzászólásod! Írtam választ e-mailban, remélem megkaptad! :)
Szia!
Hasonló képpen az előző hozzászólóhoz az én férjem is kapott egy lehetőséget. Van egy 3 éves kisfiúnk és bár nem rég akadtam rá a blogotokra sikerült kicsit beleásnom magam. Igaz lenne néhány kérdésem, amolyan összegzés képpen. Esetleg e-mailben tudnánk válaszolni ezekre? Előre is köszönöm a segítséget! Szép estét!
Persze. Kérdezhetsz kommentben is nyugodtan, vagy küldhetsz üzenetet valamelyikünk profiljára.
@igyli:
Szia! Sok-sok kérdés kavarog bennem. Elsőként a lakással kapcsolatban kérdeznék. Egy külföldi mennyire könnyen talál lakást? Nézegetem az árakat és nem tudok kiigazodni, hogy a rezsit még pluszban hozzá kell számolni az árhoz. Németo.ban úgy láttam, hogy van warmmiete illetve kaltmiete. Svájcban ez hogy alakul? Kb. mennyit lehet rezsire számolni egy kb. 50-60nm lakásra a Bodeni-tó környékén? A másik sarkalatos kérdés a betegbiztosítás. Utána olvastam, hogy van valami önrész és havidíj is. Nem értettem, hogy azt is olvastam, minnél nagyobb az önrész annál kevesebb a havidíj, illetve ha valaki túllépi az önrészt akkor csak bizonyos %ot kell az önrész felett fizetni. Állami biztosítást szeretnénk. Kb. mekkora önrészt érdemes bevállalni, illetve kb. mennyi lenne annak a havidíja? A picire is ugyanúgy ugyanakkora mértékű biztosítást kell fizetni? Számít az, hogy mennyire beteges(asztmás szegény, és ősszel illetve télen elég sűrűn beteg)? A követekező téma a bevásárlás, ruházkodás. Nem eszünk kaviart, nem gucci, dolce ruhába járok. Mennyire drága ezen a téren Svájc? Úgy ha nem dolgoztam ottkint semmit, van-e lehetőség arra, hogy apa révén kapjunk valamilyen támogatást a gyerek után? Most hirtelen ezek foglalkoztatnak leginkább. Nagyon hálás vagyok a segítségedért! Szép napot!
@domar: írtam gyorsan egy kis összefoglaló posztot: igyli.blog.hu/2015/07/22/kisokos_312
süti beállítások módosítása