Folytatódik a saga.
Miután kihevertem a határőrök és vámosok kedvességét, uccu neki, irány a Verkehrsamt!
Gondoltam, hogy gyorsan kapok egy időpontot, vizsga, forgalmi, rendszám, kész is vagyunk.
Ellenben, be kell vallanom, hogy egy dologról teljesen lemaradtam, ez pedig a CO2. Merthogy - mint kedvesen felvilágosított az ügyintéző - a következő dolgokat bizony már tudhattam volna előre:
- 2012 júliusa óta él a törvény, miszerint az újautókra CO2 kibocsátásuk alapján is adót kell(het) fizetni
- Az adó az autó importőrét terheli, de csak új (hat hónaposnál fiatalabb) autókra vonatkozik
- Van egy célérték (130g/km), amit súlyoznak az autó tömegével, és ennek kell megfelelni. Ha alatta vagyunk, akkor jó, elvileg nem kell fizetni. Ha felette, akkor durva lehúzásokra számíthatunk. Egy újonnan importált Dodge Ram-re (kb. 300g CO2-t pöfög kilométerenként) például könnyen kipengethet az ember 10-20 ezer frankot!). Van kalkulátor is hozzá: http://www.bfe.admin. ch/themen/00507/05318/05535/ index.html?lang=de
- Ügyeskedéssel ezt is ki lehet kerülni többé-kevésbé: mivel a céges importőrök átlag alapján fizetnek, így a kisebb autók csökkent(het)ik az átlagot. Persze magánszemélyeknek is megbízhatnak az importtal erre szakosodott cégeket, vagy társulásokat is.
Őszintén szólva, hallottam már ezelőtt a CO2-Abgabe-ről több dolog kapcsán is, de eddig valahogy nem állt össze a kép. Hát, most már igen, nézzük csak. A háztartási tüzelőolaj árában literenként 16 rappen a CO2-Abgabe, ami úgy 20%-a az árnak. Az üzemanyagként használt gázolajra viszont nem kell fizetni. Mondjuk ugye az autóval egyszer már kifizeti az ember, de ez akkor is furi.
Na de hova tűnnek az így beszedett pénzek? Nos, mindig is csodálkoztam, mi az a CO2 levonás a beteg biztosítási ajánlatokon. Hát, pontosan ez. Visszaosztják az embereknek. Ezen kívül kapnak még a cégek is a dolgozók, ill. a fizetésük arányában. A beszedett adó egyharmadával épületek energetikai felújítását támogatják. Ez azért egész jó, nem?
Szóval ezek után persze gyorsan előkaptam az autó COC-ját, amiben benne vannak a CO2 értékek, és szerencsére kiderült, hogy a mi új autónk legalább annyira zöld is, mint amennyire piros. Alig 110 gramm CO2-t pöfög kilométerenként, és ez jó. Mert akkor nem kell fizetnünk.
A teendők ezután pedig:
- Innen le és ki kell tölteni egy kérelmet: http://www.astra. admin.ch/dienstleistungen/ 00125/00416/04690/04760/index. html?lang=de
- A kérelmet, a COC-t és a 13.20a-t (amit a vámoláskor kaptunk) el kell küldeni a megadott berni címre, ahol majd osztanak, szoroznak, és 5 napon belül küldik a számlát, ha fizetni kell.
Így is tettünk. Szerdán Frau Igyli feladta a levelet, ma, péntek reggel pedig már meg is érkezett a válasz. Hát, nem ültek rajta sokat :) Kitöltötték és lepecsételgették a 13.20a papírt, és balesetmentes közlekedést kívántak. Számla nuku! Hurrá!
Jövő héten már tényleg a Verkehrsamt jön.